NL
Menu

1. Verkrijg een OBU

Waar kan ik een OBU verkrijgen?

  • GEMAKKELIJKSTE MANIER: ROAD USER PORTAL
    Maak een standaardaccount aan en bestel de OBU online via de ROAD USER PORTAL
    Gratis levering binnen 2 tot 5 werkdagen (in België en de naburige landen). Lees de handleiding “ Standaardaccount aanmaken” voor meer informatie over de te volgen stappen voor het aanmaken van een standaardaccount.

    VOORDELEN: 
    - Meerdere OBU's tegelijkertijd bestellen.
    - Uw facturatiedocumenten ontvangen (nodig voor het recupereren van de BTW op facturen van Sofico).
    - 24/24 en 7/7 profiteren van alle voordelen van een volledige account: krijg uw eigen gepersonaliseerde en beveiligde onlineomgeving op de Road User Portal, om op een simpele en gebruiksvriendelijke manier uw ritten in België te beheren: u kunt op een eenvoudige manier uw bedrijf registreren, uw voertuigen registreren en beheren, een OBU ontkoppelen en deze aan een nieuw voertuig koppelen, uw bedrijfsgegevens en uw betaalmiddelen beheren en uw facturatiedocumenten downloaden.

  • ALS U DRINGEND EEN ON BOARD UNIT NODIG HEBT: SERVICE POINTS
    > Ga naar een Service punt om een OBU te verkrijgen via een service point account.
    Er zijn Service punten doorheen heel België en aan de grenzen in de naburige landen: zie de Lijst van alle Service punten en lees onze Volledige Service punt Gebruikershandleiding voor meer informatie over het verkrijgen van een OBU.

     VOORDELEN:
    - Onmiddellijke levering
    - Plaats om heen te gaan als:
    U dringend een OBU wilt inwisselen voor een nieuwe.
    U op het punt staat België binnen te rijden zonder OBU.
    U dringend een OBU nodig heeft.

  •  

Belangrijk! Een service point account is een basis account, u kan uw account  upgraden naar een gratis standaardaccount om bvb een detailblad per voertuig te bekomen, maar ook om ons laatste nieuws per e-mail te ontvangen.

Zie onze handleiding “Uw service point account naar een standaardaccount upgraden”

TIP! Als u een OBU verkrijgt, ontvangt u bij uw OBU een pincode. Bewaar deze goed!
U heeft deze nodig om uw service point account te upgraden naar een standaardaccount of om deze samen te voegen met een bestaand standaardaccount.

  • BUSINESS PARTNERS: Indien u een volledige account heeft aangemaakt, kunt u ook een On Board Unit verkrijgen via één van onze Business Partners. 

    Krijg ondersteuning voor het voldoen aan de voorschriften van het Belgische kilometerheffingssysteem en het betalen van de tol: Bepaalde partners bieden enkel ondersteuning tijdens de accountregistratie, terwijl andere partners het hele proces voor u verzorgen, van accountregistratie tot het koppelen van de On Board Unit aan uw voertuig. 
    Sommige partners treden op als externe betaler en staan in voor de betaling van de tol aan Satellic. 

    Als u interesse heeft in een samenwerking met een Business Partner, gelieve contact op te nemen met één van onze Business Partners en hun aanbiedingen te bekijken.

Wat is er nodig om de OBU te verkrijgen?

Om uw On Board Unit te verkrijgen, heeft u het volgende nodig:

  • DE BOORDDOCUMENTEN: U moet het land van herkomst van het voertuig, het kentekennummer, de Maximale Toegelaten Massa van de Sleep (MTMS)* en de EURO-emissieklasse** van het voertuig invoeren

    Voor opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC moet de eigenaar ook documenten uploaden waarop duidelijk vermeld staat dat het voertuig een N1 BC voertuig is, zoals het identificatieverslag, de technische fiche, het kentekenbewijs, het gelijkvormigheidsattest of een document van de ombouwer.

    Om de voertuigregistratie te vervolledigen, moet u een exemplaar van alle relevante documenten (in pdf-, jpeg-, tiff-, png-formaat) uploaden of scannen om deze gegevens te bewijzen. Het is belangrijk dat de voertuiggegevens die u opslaat in de Road User Portal of bij het Service punt overeenkomen met de gegevens op de boorddocumenten; voor het registreren van onjuiste gegevens kunnen boetes opgelegd worden.

    Alle nodige informatie over het registreren van uw voertuig vindt u in de handleiding "Voertuig registreren".

    * Als u niet zeker weet welk gewicht u moet registreren, klik dan hier en bekijk de boorddocumenten van uw land. Alleen voor Belgische vrachtwagens: Indien op het identificatieverslag van uw voertuig een hogere “F3”-waarde (Maximale Toegelaten Massa van de Sleep) dan de “F1”- of “F2”-waarde en de Code koppeling “9 Zonder” vermeld staat , dan mag u de “F2”-waarde registreren als gewicht van het voertuig en bij gebrek hieraan de “F1”-waarde.
    ** Als u de EURO-emissieklasse van uw voertuig niet kunt bewijzen, ga dan naar de Viapass-website, waar u deze tabel vindt om u te helpen bij het registratieproces.
     
  • HET BETALEN VAN DE WAARBORG VAN 135 EURO PER OBU
    Deze wordt terugbetaald wanneer de OBU in goede staat, onbeschadigd en volledig (met de originele voedingskabel om de OBU gewikkeld en met de 4 zuignappen op de OBU bevestigd) ingeleverd wordt.
    > Als u uw OBU via de Road User Portal bestelt, dan kunt u de waarborg van uw OBU met een kredietkaart, tankkaart of debetkaart en per bankoverschrijving betalen.
    > Als u uw OBU bij een Service punt aanvraagt, dan kunt u de waarborg van uw OBU cash of met een kredietkaart, tankkaart of debetkaart betalen.
     
  • HET OPGEVEN VAN EEN BETAALMIDDEL VOOR HET BETALEN VAN DE TOL (zie volgende stap)

Om een standaardaccount aan te maken, is de volgende informatie ook vereist: de bedrijfsgegevens bv. het BTW-nummer en e-mailadres

Deposit NL