alert attention business-partner calculator cc check close contact conversion-tool couple download envelope file information leaf map-location min money obu pc people person phone picture plus press questionmark satellic satellite search servicepoint truck www

Alle vrachtwagens met een Maximum Toegelaten Massa (MTM) van meer dan 3.5 ton evenals alle opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC (ongeacht hun gewicht) moeten een werkende On Board Unit (OBU) hebben in België (respectievelijk sinds 1 april 2016 en sinds 1 januari 2018). Gelieve bij de registratie altijd de Maximum Toegelaten Massa van de slepen (MTMs) in te geven, want die wordt als referentiepunt gebruikt voor de definitie van het gewicht.

Deze tol wordt geheven op autosnelwegen en een aantal regionale en gemeentelijke wegen. De OBU moet aanstaan zodra u op een Belgische weg rijdt (altijd met een groen lichtje en zonder foutmelding op het scherm). Het systeem is gebaseerd op het principe ‘de gebruiker betaalt’. Dit betekent dat iedereen een faire bijdrage betaalt om de wegen te gebruiken.

Satellic heft de tol namens de 3 Belgische gewesten: Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Hoe werkt het systeem?

1
 

 

Elke inlandse of buitenlandse vrachtwagen zwaarder dan 3,5 ton moet op Belgische wegen een werkende OBU hebben vanaf 1 april 2016.

 

2
 

 

De OBU detecteert via satellietsignalen waar het voertuig zich bevindt en welke route het volgt.

 

3
 

 

Het systeem past het tarief toe dat op het wegtype van toepassing is.

 

4
 

 

De OBU berekent de te betalen tol. Het tarief is afhankelijk van de maximum toegelaten massa (MTM), de emissieklasse en het type weg. De tol wordt berekend op basis van hoeveel kilometers er gereden worden en waar (in welk gewest).

 

5
 

 

De eigenaar krijgt een overzicht van het te betalen bedrag. Het verschuldigde bedrag wordt betaald aan Satellic die de tol aan de drie Belgische regeringen overmaakt volgens het gebruik van het wegennet.

 

6
 

 

Vaste, flexibele en mobiele controlepunten doorheen België controleren of de vrachtwagens een werkende OBU hebben.